Etävastaanotot nopeuttavat hoitoonpääsyä

4.2.2025

Terveyspalvelujen sujuvoittamisessa oikein kohdennetut etävastaanotot ovat tärkeässä roolissa.

Digitalisaatio on tullut nopeasti terveydenhuoltoon. Korona pakotti meidät etsimään vaihtoehtoisia vastaanottomuotoja. Pitkälti siinä on onnistuttukin. Etävastaanotto voidaan toteuttaa videoyhteydellä ja joskus pelkällä puhelinyhteydelläkin. 

Vastaanotolla voi olla potilaan lisäksi omainen tai hoitaja mukana. Näin etenkin vanhusten kohdalla, jos teknisten laitteiden käytössä on epävarmuutta tai muistin suhteen tarvitaan tukea. Hoitajan rooli on tärkeä myös vastaanotolla, jossa pitää tehdä jotain, esim tutkia liikeratoja. Erilaisia laitteita on myös kehitetty tukemaan etävastaanottoa, esim stetoskooppi sydänäänien ja kehkojen kuuntelua varten tai ruudulla näkyvä korvalampun antama kuva tärykalvosta.

Useimmiten vastaanotolla etäyhteydessä on kuitenkin vain lääkäri ja potilas. Selkeät asiat voidaan hoitaa etävastaanotolla. Parhaiten etävastaanotolle sopii tuttu potilas.  Lääkärin tulee olla kokenut, usein suositellaan vähintään kahden vuoden lääkärityöskentelyä perinteisellä vastaanotolla. Potilaan pitää olla suostuvainen etävastaanottoon. 

Etävastaanotosta veloitetaan yleensä samoin kuin poliklinikkakäynnistä. Joskus potilas voi kokea epäoikeudenmuakisena, että hän maksaa lyhyestä puhelusta saman kuin käynnistä. Vastikään mielipidepalstalla potilas valitti, että hänen piti maksaa 4 min puhelusta yli 15 euroa minuutilta.  Potilas oli käsikirurgin vastaanotolla ja edeltävästi hänellä oli kokeiltu lastahoitoa, josta ei kuitenkaan ollut hyötyä. Vastaanotolla päädyttiin asettamaan potilas leikkausjonoon. Neljän minuutin puhelun jälkeen lääkärillä vasta alkoi työt: tietojen kirjaaminen potilastietojärjestelmään, lähetteen teko leikkaukseen ja anestesialääkärille, laboratoriotutkimusten määrääminen, kuvantamistutkimusten lähetteet,  lääkityksen tarkistus, hoidon kiireellisyyden arviointi ja leikkausjonoon asetus, allergioiden tarkistus.  Ja varmaan paljon muutakin. Tätä potilas ei näe. 

Joskus etävastaanotto hyödyttää enemmän potilasta, jonka ei tarvitse lähteä taksilla kotoa vastaanotolle kenties saattajan kanssa. Lääkärillä kuluu useimmiten myös vähemmän aikaa vastaanottoon vaikka sen jälkeen jääkin vielä työtä jäljelle.

Etävastaanoton hyödyt ovat moninaiset, ja se toimii hyvin silloin, kun potilas on tuttu ja lääkäri kokenut. Tärkeää on nopeuttaa hoitoon pääsyä ja aloittaa hoito ajoissa.